Sunday, January 31, 2010

KAWAN ku KAWIN LAGI

Aku terkejut gajah bila dengar seorang mamat kat kemaman (work colleage) yang dulu memang rapat, sudah kawin lagi. Kelakar pun ada, tapi selebih nye terkejut!!!

Budak tempat kerja pun mengesahkan kesahihan gossip hangat terbaru ini, budak shah alam pun confirm cerita yang sama.
Entah sejauh mana kebenaranya, wallahua'lam.

Yang aku dengar, bini baru dia ni bawak BMW brand new lagi, warna merah you!!! Jangan jealous. Rambut blonde, modern, jauh beza dengan wife dia yang dah beranak 3, macam kampung sikit la, tapi baik dan sweet orangnya. Wife baru dia ni macam dah berumur sikit, itu menurut kata kawan2 yang tersermpak dengan mamat ni and the new wife. Aku sendiri tak pernah tengok dengan mata sendiri, jadi tak leh nak komen apa.
Budak shah alam terserempak mamat ni kat KLCC, sibuk tengah shopping, tengah honeymoon. Dengar cerita dia ni nak pindah rumah jugak. Entah la..Nak dok mana, tak tahu la. Kot dok kerteh je, dok kemaman ke, dok KL ke, sapa yang tau... cuma member2 yang rapat dengan dia je la yang tau kot.

Yang aku takut, setahu aku mamat ni memang suka attention. Sejak dua menjak ni, dia kurang kawan, sebab perangai dia yang tak senonoh, terlalu bermuka-muka, depan kita baik,belakang kita entah apa dia cerita kat orang pasal kita, Allah yang Maha Mengetahui.

Buat masa sekarang ni dia tengah desperate, sebab ramai tak nak berkawan dengan dia lagi. Ramai yang lari. Semua dah sedar akan "kecanggihan bermuka-muka" dia.

So, sunyi la dia. Dia call pun, orang tak layan.

Kalau dulu orang asyik call dia, orang sibuk tanya dia macam2, sibuk cerita dengan dia macam2. So, dia boleh angkuh cerita kat orang sana sini yang dia tahu banyak perkembangan pasal HQ, pasal Shah Alam, pasal orang tu, pasal orang ni.

So, maybe sekarang ni dia saja sebarkan berita ni untuk dapatkan balik perhatian..u never know!

Pendek kata, dia ni memang suka bergossip, KALAH DARI POMPUAN. Aku ni perempuan pun tak sehebat dia, bergossip.

Aku mengaku, itu adalah bahan dia nak berborak dan close dengan aku pada mula2 awal aku kenal dengan dia. Bila dia bercerita pasal boss aku, coordinator dia, budak2 HR, budak2 account kat HQ semua rapat dengan dia, aku macam ter-pecaya lah jugak. Ish...hebat jugak mamat ni, semua orang dok pecaya kat dia. Aku pun risau jugak, kene la berbaik dengan dia kalau aku nak berbaik dengan budak2 lain, sebab connection cable dia besar, bahaya kalau aku buat sesuka hati...itu yang aku pikir mula2 masa aku join company ni dulu.

Tiap2 kali aku breakfast dengan dia, ada je gossip pasal orang lain. Mula2 tu gossip pasal kerja la.... Budak shah alam tengah bengang, sebab boss they all keling, cakap putar belit, anaconda la... macam2...
Cerita pasal budak2 HQ pasal payment itu ini, sangkut la... macam2...dia cuba tunjuk kat aku yang dia tahu semua bende la...dari A to Z.... aku dengar je la.. malas nak comment, sebab aku pun baru lagi masa tu...

Tapi yang ketara nya, bila boss budak Shah Alam si keling yang dia kutuk tu datang kemaman, bukan main lagi dia baik, tolong book kan hotel, tolong ambik hantar dari airport, pegi appointment sama-sama, bawak they all makan dinner dari hari pertama mamat keling tu datang, sampai la hari dia naik flight balik KL... semua dia uruskan, agaknya seluar dalam pun belikan kot!!

Plus... bila aku join they all punye discussion, minum teh tarik ke, bukan main lagi dia dok bercakap dengan mamat tu. Tapi belakang mamat tu, habis dikutuknya.

Boss aku pun kene. Boss aku ni penyayang dan sungguh mulia orang nya. Dah berumur dah, sebab one of the poineer yang naikkan nama company aku sejak dari awal sampai la ke hari ni.
Boss aku pecaya gila kat mamat sewel ni. So, dia suruh aku contact la si bahlul ni kalau ada apa2, kira orang penting la kat kemaman ni. Aku pun ikut je la.

Bila pegi meeting dengan boss aku, punye la mamat tak sedar diri ni cerita macam2 pasal kemaman punye issue, mengadu pasal ni la, pasal tu la... mintak tolong la boss aku ni.. Jadi they all discuss la cane nak buat, suruh la dia hantar email ke, apa2 yang patut jadi boss aku ni boleh la take action.. (semua ni berlaku depan mata, aku ada dalam bilik boss aku masa they all borak2 tu)...
Sampai masa, mamat ni terus senyap. Email tak de, apa pun tak de. Boss aku ni niat memang suci nak menolong... Tapi orang yang mintak tolong tu tetiba senyap macam tu je.

Boss aku meeting kat kemaman, si mamat ni masuk sekali dalam meeting. Satu patah perkataan pun tak keluar dari mulut mamat ni, tapi kat belakang...macam2 complain.
Boss aku ni harap2 lah dia ni bersuara...tapi tak de...sampai lah ke hari ini... Kesian boss aku di perbodoh-bodohkan... depan2 budak2 kemaman plak tu....

hey!!!! hebat betul jejaka ni...Belakang je berani, depan tak berani!!! Pengecut!!!

Macam aku cakap, tiap2 kali breakfast, ada je gossip dia cerita dengan aku. Aku ni kalau bab2 personal orang ni, memang tak ambik port sangat, malas nak masuk kepala.
Habis cerita pasal kerja, dia start la cerita pasal personal.
Aku ni terbeliak la biji mata dengar dia ni bercerita... sounds very...CONVINCING!!!

Dia start la cerita coordinator aku kat KL tu syok kat dia. Dia cerita la budak2 account syok kat dia jugak.. dia sebut la beberapa nama. Sejak dari mula aku masuk, aku dah dengar cerita pasal orang pompuan dok syok kat dia, tapi memang aku tak ambik port. Orang tu nak suka sapa, nak main dengan sapa... lantak la...sebab aku malas nak pikir pasal hal peribadi orang. Macam mana aku tak suka orang masuk campur hal peribadi aku, macam tu la aku malas nak ambik tau pasal hal peribadi orang.

Dia mention budak shah alam, dia suka sangat, kulit gebu, putih... cara dia cakap tu macam naik stim je...aku nak tergelak pun ada.. Pas tu dia cakap coordinator aku kuat jealous, so dia suruh aku tengok la masa farewell dinner untuk Farid, ex staff nanti.
Masa farewell dinner tu, aku jadi macam BEWARE!!! sebab dia dah cerita macam2 kat aku...aku ni jadi macam observer plak... sori lah geng... aku tak berniat nak buat camtu... but I did...cant' help it....

So testimony lepas Farid Farewell dinner tu jadi bahan gossip dia seterusnye. Dia tanya aku, samada aku perasan coordinator jealous ke tak dia bergambar dengan budak shah alam yang putih gebu tu, aku cakap biasa je.. Dia tanya, aku perasan tak adik Tengku syok kat coordinator aku tu, adik Tengku tu siap ajak coordinator aku kawin.... cakap pasal coordinator Shah Alam pun syok kat dia, suka call dia... tapi hubby dia jealous, suruh balik awal..macam2 aku dengar.

Sejak dari dia bukak buku cerita pasal peribadi orang, aku macam tak selesa dah nak bergaul sangat dengan dia.. aku ni dibuatnya macam MICROSCOPE dia plak..tiap kali habis sesatu incident, dia suruh aku observe dan bagi pandangan.

Masalahnya aku tak suka bende2 camni... Bab tu dia tak tahu pasal diri aku..... Aku ni memang pantang kalau lelaki menggunakan kita wanita macam ni.... mentang2 la they all ni bujang, belum kawin....dia anggap kita pompuan ni sanggup settle for man like him out of desperation (man with kids, married, with no money). Aku betul2 rasa dia ni bahlul dan berpandangan begitu cetek, dan memandang rendah pada orang pompuan!!!

Aku start meluat dengar cerita dia, aku start meluat tengok muka dia!!!

Dari segi kerja pun, dia banyak tak nak tolong aku. Tapi dia cakap dengan Boss aku, dia akan tolong. Tipu betul!!!

Tender aku buat, mintak costing pun tak dapat. Mintak costing bende lain, dia kasik bende lain. Rasa macam nak ketuk je kepala dia, sebab dia dah jadi manager, takkan la costing tak tahu langsung. Rupa-rupanya, dia tak buat costing. Budak bawah dia yang buat, tapi dia tak nak mengaku. Bila aku tanya budak bawah dia, terus settle, tak banyak hal, tak banyak cerita.

Barang untuk project aku sampai kat kemaman, dia boleh call aku, dok membebel dokumen ni tak de, tu tak de, invoice tak de, packing list tak de .... semua dia complain...aku naik rimas dibuatnya... last2 bila tanya budak bawah dia...oh dont worry kak...semua ada dah...saya buatkan....

Aku dapat inquiry dari member kat Petronas Gas, kira direct nego la... nak fabricate special material, dia setuju nak tolong aku. Dia kasi aku contact supplier kat SIngapore. Aku call la contact tu, number not in service. Aku email, bounce balik. Aku tanya la dia, cane nak contact...dia macam lari2 je dari aku... malas nak cakap pasal bende tu.. aku ni memang jadi bodoh dibuatnya....

sapa tak bengang???

Dari segi professional, aku dah tak respect dia dah...sebab macam2 dah kene.
Siasat punye siasat... tanya budak2 bawah sana sini, memang dia ni tak de function sangat kat Kemaman office ni. Jawatan dia naik manager tu pun tak di iktiraf oleh Boss Kemaman, jadi nak comment apa lagi. Patut la aku perasan dia selalu tak de opis, keluar ikut sesuka hati dia... budak2 lain macam nak mampus kerja...sampai ke malam...

Dia siap ada masa nak tolong Shah Alam buat kerja-kerja bodoh, sanggup jadi despatch pun tak pe. Logik ke tak logik? Kalau u jaga workshop, u ada masa ke nak buat bende lain? Kalau orang biasa, jawapannya TAK DE MASA.... tapi dia ada masa..Banyak masa.....

Suka menipu sana sini, itu accessories dia. Bende2 kecik pun nak menipu. Kalau nak kata dia menipu aku masa aku rapat dengan dia dulu tu, HANCING PERING dah aku ni kene KENCING dek dia.
Yang lawaknya, tiap kali dia menipu aku, aku dapat tangkap akhirnya. Bukan apa, aku ni memang species serik berkawan, especially orang melayu kita. Macam2 dah kene.

Penipuan dia tu melanda-landa macam Tsunami, sampai akhirnya termakan diri dia sendiri, orang lain pun dapat tahu dia menipu. Bukan aku sahaja. Semua umat manusia yang kenal dia ni memang tahu dia ni bermuka-muka.

Kalau budak2 pompuan, especially yang belum kawin ni, memang jadi barang mainan dia siang malam. Usha sana, usha sini. Sms sana, sms sini, malam2 buta pun sms anak dara orang. Bab yang tu aku tahu kenapa, sebab mamat ni memang ada rupa sikit, putih, rendah je orangnya, charming bukan main. Kalau cakap tu, "abang" saja dia bahasakan diri dia dengan budak2 pompuan. Dengan aku je dia tak suruh aku panggil abang sebab aku ni dah kawin, lagipun dia tahu aku ni tak berapa minat kat dia sangat. Purely professional and at work only.

Aku pernah cerita pasal best friend aku tak kawin lagi kat dia, nothing detail, tapi bila dia dengar tak kawin lagi, tiap2 kali aku nak gi KL meeting kat HQ, sibuk dia ajak aku jumpa kawan aku tu. Aku ni plak tak suka lah nak bawak dia. Kalau kita jumpa kawan kita, buat apa kita nak bawak jantan..pelik la.. Tapi banyak kali la dia dok suruh, nak kenal konon. Aku mengelak je..malas aku nak layan. Perasan handsome tak tentu pasal.

Lagipun aku tahu kawan aku takkan suka kat dia sebab dia ni personality kurang sikit, setakat ada rupa. Duit pun tak de, sori cakap la. Kawan aku ni high maintenance sikit. So, memang terang-terangan takkan sesuai, jadi aku malas nak buang masa aku.

Lama dah aku tak contact mamat tu. Kalau dulu, aku pergi office, mesti ajak dia minum pagi. Everyday, without fail. Baik kan ... so apa2 pun boleh je. Tapi sejak aku serik dengan dia, aku pegi office pun senyap2 je, masuk opis, tutup pintu, sampai masa balik. Senyap macam kucing aku. Oleh sebab tu, dia siap tabur cerita kat opis Shah Alam, Office HQ yang aku ni tak pegi office. Kalau aku pergi, dia sure nampak, sebab menurut kata dia, dia selalu kat office.

Aku bengang jugak dengan sikap dia. Mula2 dulu aku senyap je, malas nak gembar-gembur cerita pasal dia, tapi lama2 orang lain sibuk dok tanya aku bende yang bukan-bukan, sesekali aku kene gak la defend diri aku. Sampai Shah Alam punye boss pun tahu dia dengan aku tak baik ni apahal? Aku start suspect dia nak sabotage aku la, apa lagi?

Aku boleh rasa Shah Alam punye boss macam ambik tak kisah dah pasal aku, sebab last meeting dengan Boss Shah Alam, dia dok bercerita pasal orang, sampai nak masuk dua jam, kebas dah buntut aku duduk kat kerusi tu, tapi bila cerita pasal plan untuk aku, 5 min tak sampai. Aku dah agak dah...ni mesti ada orang cucuk belakang ni... Sebab tu aku rasa aku perlu bertindak!!

Sesapa yang tak kenal dia, inilah dia orang nya.
Work colleagues kat Shah Alam, HQ semua ingat dia ni adalah orang penting Kemaman.

Wahai colleagues ku! Dia bukan seperti yang kamu fikirkan!!!

Kat kemaman, dia tu tak de nilai. Dia tak de sesapa. Dia tak boleh decide apa2, dia tak buat apa2. Boss Kemaman memang tunggu masa dan ketika je nak buang dia. Silap je langkah, memang mampus la mamat ni. Bende2 ni aku dengar dari mulut budak2 kemaman sendiri. Bukan sorang dua, almost everybody says the same thing.

Sejak aku tak baik dengan dia, budak2 nampak aku keluar masuk office sorang2, they all start perasan aku tak baik dah dengan mamat tu. Jadi masing2 nampak aku ni NEUTRAL la. So ada yang offer diri, berborak dengan aku.

So banyak la cerita-cerita yang sungguh mengejutkan.

Tak kurang pulak kes-kes dia menipu budak2 admin pasal dia keluar sana sini tak inform budak2 admin betul2 mana dia nak pergi. Boss Kemaman suruh budak2 ni siasat dia pergi mana. Sebab they all ingat aku ni baik dengan mamat tu, jadi they all tanya la aku. Aku ni plak jenis honest punye orang, aku bagi tau je la mana aku pergi. Si mamat ni bagi tau aku yg dia ada meeting satu petang, pas tu budak office call aku tanya mamat tu mana, aku cakap la dia ada meeting (macam mana dia beritahu aku), budak2 admin marah sebab dia inform office dia ada hal personal.

Aku pun pening. Sebab tu aku cakap, bende-bende kecik pun nak menipu. Aku terus malas nak masuk campur. Lantak dia la nak buat apa.

Aku rasa orang macam dia ni, DAH TERBIASA menipu, jadi bila dia tak menipu, TAK BOLEH. TAK SEMPURNA hari dia kalau dia tak menipu. Itu yang asyik2 nak menipu je, macam ketagih. Itu yang buat aku rasa MUSYKIL.... betul2 confuse...ada jugak manusia macam ni dalam dunia modern kita serba canggih sekarang ni... sedih!!!

Nak masuk setahun lebih aku tak bergaul dengan dia.

Tetiba last week, aku terdengar khabar dari seorang kawan yang dia ni dah kawin lain.
Last week jugak aku dengar khabar yang sama dari budak kemaman sendiri pasal dia... dah kawin jugak... WOW!! terkejut babe!!!

Apa agaknye cerita bini tua dia. Anak 3 dah, mana agaknya pegi nya bini tua dia.

Bila pikir kan pasal pompuan, kesian betul. Habis madu, sepah dibuang. Sabar je la wahai wanita!!!

Lain kali nak pilih pasangan hidup, tak payah lah cari yang handsome. Rupa paras tu tak menjanjikan kehidupan bahagia. Rupa buruk pun tak pe, yang penting adalah perangai nya.... kesian la isteri tua dia ni...

Lelaki memang tak kuat iman. Kesetiaan lelaki memang susah nak di menangi especially kalau kita terlalu dependent pada dia. Sebab tu aku prefer ada kerja, ada gaji, so kita tak bergantung pada dia 100%. Bahaya!

Kalau jadi bende camni, susah hidup kalau kita tak de kerja.

Jadikan la peristiwa ini satu pengajaran bagi kita kaum wanita & ibu2.

LOVE YOURSELF... LOOK BEAUTIFUL.. ALWAYS MAKE YOUR MAN ENVY YOU.
Tapi kalau itu pun tak jalan jugak.... bila dia buat perangai, make sure you let him go.
Start a new life somewhere. You will be better off without him. But to do that, you need steady INCOME.



2 comments:

  1. hmmm... teruk gak akak kena dgn si sengal tak ingat ni ye kak. takpela kak. sabar je la. sy pon tgh bersabar je ni. hahaha...
    anyway kak, bini tua dia seorang yg bekerja. sy rasa jenis yg independent. tak bergantung kat dia. sbb tu (dlm fb dia) dia rasa dia tak diperlukan lagi... hohoho... menyampah! getis!
    pembawa fitnah mcm dia ni, lambat laun, takde sape nak pecayakan dia dah. masa tu baru dia sedar (agaknya lah..) Org2 tua kata kawan biar beribu tp dia ni musuh yg beribu kak.
    hmmm... biarkan si luncai dgn labu2 labunya

    ReplyDelete
  2. sebab sabar la tu baru hari ni nak cerita pasal dia. Sebab tak tahan dah kene talu tiap2 kali pegi meeting Shah Alam, ada je dengar cerita buruk pasal akak... kita diam je kang, org ingat kita salah..so..terpaksa la bukak cerita..

    ReplyDelete