Wednesday, February 3, 2010

Single, Over 30s? Not married?

Assalamualakum... aku kena bagi salam dulu sebab aku tahu topic yang aku nak discuss ni akan menyentuh ramai di kalangan kawan2 rapat aku. Sori Babes.... Whatever it is, I LOVE U GUYS always!!.


Single, over 30s, masih lagi mencari-cari teman hidup? 



  • "Boring kan, sebab member-member seangkatan semua dah kawin.. ish sedih je rasa. Tak per la..aku keluar dengan kawan-kawan. Malas nak pikir..one day ada lah kot jodoh aku..."
  • "Eh tapi bila ek? Jangan-jangan nanti aku mati kat apartment aku sorang-sorang, sedar-sedar bau mayat aku je kat sini, mati sorang-sorang... sedih betul la"
  • "Kenapa lelaki tak suka aku ah? Apa tak kene dengan aku? Aku ni buruk sangat ke? Apasal kawan-kawan aku semua yang dah kawin, buruk dari aku pun dah kawin... cane ni? Hai...sedih betul la..."
  • "Ish.. bila aku ni nak kawin. Tak de sesapa ke nak aku. Aku tak kisah dah... belasah je! Aku tak leh memilih sekarang... apa2 pun aku kena accept.. Tapi aku rasa aku dah lowerkan standard lelaki yang aku nak... tapi tak dapat jugak...apa yang tak kene ah? "
  • "still single lagi, boyfren pun tak de...Pegi mandi bunga la..kot2 buang sial ke..."
  • " alah...mak bapak aku ni bising plak..aku balik je kampung, tanya aku soalan2 macam ni. Mana aku tahu!! Sapa tak nak kawin... aku nak, tapi tak de orang nak kat aku...cane??? Jangan lah nak salahkan aku plak.."
  • Agaknya aku pakai kereta besar, aku dah ada rumah sendiri, lelaki takut dengan aku kot... 
  • "Ni yang aku malas nak join dinner they all ni, masing2 dah kawin, cerita pasal anak, cerita pasal husband...aku terasa left out betul la.... reminds me of what I am missing.. next time aku tak nak join la they all.."



Ini adalah antara apa yang selalu saya sendiri pikir masa saya belum kawin dulu. I am sure ramai yang mengalami/pikir bende yang sama, especially bila umur kita dah lanjut, tapi masih tak berkawin. Pressure ada di mana-mana. Kat rumah, kat luar, tempat kerja, semuanya ada saja pressure. Ada je orang tanya, sampai naik boring dan menyampah kita dibuatnya.

Kita tak pernah terpikir bende ni akan berlaku, tapi as age catching with us, kita rasa makin hari kita makin ketinggalan. Aku terkenang zaman college, alangkah baiknya kalau kita masih muda, tak payah pikir bende ni.

Kenapa tetiba kita jadi pressure? Padahal aku kita dulu banyak boyfriend? Mana pergi jantan-jantan tu sekarang? Jawapannya : Semua dah kawin, dah ada anak.. Sedih... :((

The fact of the matter is, kita rasa presure tetiba disebabkan oleh beberapa faktor :


1. Alam Sekitar - Orang di sekeliling kita, masyarakat kita semua associatekan "sudah berkahwin" maknya kita dah establish. Bila dah kahwin, kita dah stable. Some part of it is TRUE, perhaps. Tapi kalau kita pikir betul2, tak semua yang dah kawin to stable. Tapi tak ramai yang mengaku kenyataan tu.


2. Adat-resam - Adat resam kita orang melayu memang tebal di  Malaysia ni. Kalau tak kawin, macam2 gelaran kita dengar. Gelaran2 macam "andartu" dan sebagainya menyebabkan orang yang tak kawin lagi ni terasa di perkecil-kecil dan malu. Macam ada "special label" plak. Jadi kita jadi segan, kalau boleh tak nak dilabelkan macam tu.


3. Kawan-kawan- Faktor kawan-kawan pun memainkan peranan. Jarang jumpa kawan yang support the fact that bila kita tak kawin lagi, kita tak sepatutnya dipinggirkan. Kawan-kawan kita beranggapan, kalau kita tak kawin lagi, tak de anak lagi, kita dah tak boleh join group dia. Sebab they all cakap pasal anak, cakap pasal husband. Dengan kita dia nak cakap apa? 
Jadi selalu lah orang yang kawin lambat ni rasa terpinggir.


4. Family - Family mana yang suka anak dara they all tak kawin? Jarang sangat-sangat. Kebanyakan ibu-bapa akan hint2 kat kita - "aii..bila la nak dapat cucu ni... mak carikan nak? Abah carikan nak? " Jarang jumpa family member yang support dan bersimpati dengan kita yang tak kawin lagi. Semua saja je pressure.


5. Diri Sendiri - Kadang2 pressure tu datang dari diri kita sendiri. Tetiba kita rasa "left out". Tetiba kita rasa macam sunyi, tak de kawan.. selalu kita jauhkan diri daripada orang-orang yang dah berkahwin atau family member, sebab kita rasa mereka ni menambah lagi pressure yang ada dalam diri kita. Kita jadi lonely, tak happy.
Ada antara kita yang sanggup jadi isteri kedua, bermadu sebab nakkan pengalaman dan title sebagai Isteri Orang. 


Semua perkara dia atas banyak berlaku depan mata kita, pada kakak-kakak, adik2, atau saudara mara. Kalau tak percaya, tanya lah mereka.


Saya ada beberapa cadangan untuk diguna pakai oleh mereka-mereka yang sudah 30an, masih belum berkahwin, untuk difikirkan, dan mana tau, dapat menolong saudari semua:


1. Attitude : Have the "go to hell" attitude. Always protect your heart, your feelings, your self esteem. In short : Always PROTECT YOURSELF. Kalau kita selalu diperkecil-kecil kan sebab kita tak kawin lagi, jangan terasa sangat. Just pikir yang kita ni "belum sampai masanya untuk berumah tangga, Jodoh pertemuan di tangan tuhan.. jadi belum tertulis lagi.."


And please BE POSITIVE. 


Kita manusia hidup berpasangan. Allah jadikan pasangan Adam dan Hawa, untuk each other. Therefore, always believe that kita ada pasangan. Tapi belum bertemu lagi. Maybe pasangan kita jauh, kat oversea ke, you never know. Masing-masing ada pasangan masing-masing. 


2. Expectation: Sori cakap la pasal bende ni. Kita ni pompuan selalu ada angan-angan, nak yang macam tu, nak yang macam ni. Nak ada kereta, naik motor je tak nak. Nak cari yang dah ada rumah, senang, bila kawin, kesat kaki je masuk rumah. Nak yang bujang, duda tak mau. Leceh la, ada anak semua, I nak dia dengan I je, takkan I nak jaga anak-anak dia plak.. 
Pendek kata, expectation kita kadang2 ter-over-over. 
Nak yang handsome, understanding, caring, loving... ada ke lelaki "so perfect" macam tu?


Contoh :


Bila kita dating, nampak je lelaki tu hisap rokok, terus cancel. Sebab expectation kita "tak nak lelaki merokok"..


Nampak je lelaki tu pakai cap, macam budak2, gelak gelak... kita pikir: ish! mamat ni...so childish la, tak nak la..aku nak yang dah matang...


Bila lelaki tu senyap je, tak cakap banyak...kita pikir:" apasal senyap sangat? Boring la mamat ni...malas la aku nak keluar macam ni dengan dia.."


Bila lelaki tu bayar untuk tiket wayang dia sendiri, kita kene bayar untuk kita sendiri (go dutch la), kita pikir : "Mak aiii...kedekut nye mamat ni... tak kuasa aku...."


Bila lelaki tu pakai gel banyak kat rambut dia, kita terus pikir : Eh! mamat ni gay ke? isshhh geli la.... menyesal!!!"


Ladies, beware of our expectations. "Do not judge book by it's covers". Lelaki pun ada cara nak duga kita, perempuan. Tak ramai lelaki melayu (especially) yang akan tunjuk true color dia depan kita. Ramai yang "pretend" dulu, lelaki punyai sifat "wait and see". 

Jadi kita sebagai wanita, jangan terpedaya dengan action dia masa first few dates. Get to know him first. Learn about him. After few months you are together, kalau tak "click" jugak, it's time to let go and keep on browsing other choices.
You will never know that the guy who wears alot of gell on his head might be the one for you. Kalau kita cepat sangat Ditch him, you will never find out, you will miss the boat.


3. DEPENDENCY : Ramai kita wanita nampak "terlalu independent". Kereta bayar sendiri, apartment bayar sendiri, bill semua bayar sendiri. Jadi ramai lelaki macam takut dengan kita.  But they never know deep down in our heart, we need somebody in our life, as our partner. Apa yang kita paparkan pada luaran nampak yang kita ni tak perlu sesiapa. 
So, my suggestion is, TONE DOWN abit: jangan nampak sangat yg kita ni "terlalu independent". Tak payah beritahu the guys kita ada itu ini during the dates with him. That will scare them away. Ramai lelaki kalau dapat tahu yg perempuan yg dia usha tu lebih mewah dari dia, ramai yang lari. Tak percaya, tanya lah lelaki. Be secretive about how much you earn, and what assets you have. Get him to fall in love with you first. Once the guys is in love with you, Hurricane Katrina pun tak leh dapat jauhkan dia dari you. So, think about it.

4. Get a Pet : Bela lah kucing ke, arnab ke, hamster ke. Bukan apa, having a pet is a big responsibility. You need to feed, nurture, care, clean and take care. Jadi tak de lah kita depress day in day out thinking about your marital issue syndrome. When you have a pet, you will feel the unconditional love and that makes you a warm person.

5. Plan your life : Jangan disebabkan kita tak kawin lagi, kita kene tangguh plan-plan untuk diri kita. Jangan! Time waits for no one. Kalau kita plan nak backpack to europe, pegi! U never know jodoh u kat sana. if you dont go there, u miss the chance!. kalau rasa nak pegi Haji, pegi, tak payah tunggu lelaki nak bawak u. Kalau u dapat offer kerja tempat lain, by all means, GO.

6. Hijrah : Rasulullah pun berhijrah. Hijrah ni bagus sekali. Bila kita pindah, contoh from KL to Kuantan, banyak kebaikan dari kita duduk kat satu tempat, dari kita lahir, sampai kita mati. Hijrah membuka minda kita, boleh memudahkan kita "bukak buku yang baru", start new, start fresh. Orang-oran yang kita akan jumpa pun lain dari yang dulu. So we have chances to build a new life, be a new person. Sometimes, that's what we really need, CHANGE. 

So, to all my friends, Good luck and happy hunting!











No comments:

Post a Comment