Sunday, February 21, 2010

Mana perginya Kasih Sayang? (where is the LOVE?)

Aku ni macam tak serik-serik. 
Walaupun aku dah tahu orang tu tak sayang pada aku, aku masih lagi tak boleh percaya apa yang dah jadi. 
Aku masih lagi mencuba. 
Masih lagi menaruh sedikit harapan that one day my father will change. 
Masih lagi berharap that my father will love me. 
Walaupun dia tak sayang aku, sekurang-kurang nya "berlakon" pun tak pe.
Kenapa la nasib aku ni. Macam anak terbuang, terpinggir... 
Dah berpuluh tahun lama aku hidup, masih lagi berharap...

Inilah bapa aku dengan isteri dia yang baru. Gambar ini di ambil di dalam Masjid Crystal di Kuala Terengganu. Masa tu dia datang melawat aku di rumah aku di Kerteh, jadi kami bawa dia berjalan-jalan.


Nak kata tak de isteri, sekarang dah ada isteri baru. 
Baru dalam 5 tahun bernikah.
Masa dia nikah, aku tak de. Dia pun tak pernah tanya pendapat aku.
Dia main nikah je. Maklumlah...lelaki... tak payah wali pun tak pe...
Tak payah anak-anak tahu pun tak pe.

Aku tak kisah dia nikah, janji dia happy.
Isteri dia yang sebelum ni perangai memang buruk, tengok muka pun menyampah.
Dia lebih suka pada abang aku dari kami berdua (aku dengan adik), mungkin sebab kami berdua perempuan.
Aku cium pipi bapak aku, dia merajuk, lari dari rumah.
Bukan bapak aku naik stim pun kalau aku cium dia. Rasa-rasanya ada wire yang short kot... itu anggapan aku dan adik pasal isteri lama dia. Sebab anak dia ada jugak yang berpenyakit gila. Keturunan agaknya.

Isteri dia kali ni memang baik orang nya.
Cakap lemah lembut, baik hati dan simple orangnya.
Senang mesra dengan kami adik beradik.

Kalau dulu, aku cukup menyampah nak balik kampung.
Sekarang dah lain.. aku suka balik sebab "mak baru" baik...pandai masak..suka melayan kerenah anak aku..
Jadi enjoy la balik kampung. 
Adik aku yang duduk sebelah rumah pun dapat rasa kebaikan "mak baru" ni sebab memang dia caring orangnya.

Tapi bapak aku masih tak berubah perangainya.
Dari dulu, sampai ke tua ni, sama je.
Umur dah nak masuk 85 tahun, kalau nak kata dah senja, 
Tak jugak, aku rasa kira bapak aku ni dah malam kot..

Ada ke dia sound aku " Hah..ko ni nanti bersalin, jangan plak nak menyusahkan "mak" ko tu... apa-apa buat sendiri...."
Pada ketika tu, aku rasa aku ni memang tak de bapak.
Aku sorang-sorang. Aku sebatang kara.
Sedih nye yang teramat. Allah je yang tahu macam mana pedih hati ni mendengar perkataan tu keluar
Keluar dari mulut bapa, darah daging sendiri.. Sampai betul hati dia..

Aku merajuk hati.
Aku rasa rendah diri sangat.
Pada saat-saat sedih macam ni lah aku teringat kan Ibu aku.
Kalau lah arwah nye ada, sure dia akan cakap.. "alah... jangan ambik peduli apa abah ko cakap..biar la..dia dah tua..."
Lepas tu dia akan tenangkan aku.
Arwah tahu sangat perangai aku.
Merajuk-rajuk kerak nasi...
Kalau dipujuk, aku senang cool.

Yang aku sedih kan tu, bukannya aku nak menyusahkan orang.
Tapi kalau ye pun, jangan la direct sangat cakap macam tu.
Aku ni bukannya binatang, tak de perasaan.
Aku ni bukan anak dia ke?
Aku ni anak angkat ke?

Bapak mentua aku plak jauh lebih berbudi bahasa dari bapak aku sendiri.
Dia offer aku masa aku balik Kelantan raya cina hari tu.. "nanti nak bersalin, balik la sini... Ma boleh tengok-tengok kan..."
Ye la, lawa-lawa ayam pun tak pe.... aku plak tahu la nak jaga diri sendiri... takkan nak menyusahkan orang lain.
Tapi bapak aku sendiri tak berlembut dengan aku, itu yang buat aku sayu.

Sedih... Sungguh sedih....
Mana lah nak bawa hati yang luka ni...
I will take time to heal...

Aku ni bukannya sensitive sangat orangnya..
Tapi sekali terkena, aku terngadah bukan main lama....
Bertahun pun ada... 

Nampak gayanya, tahun ni raya kat Kelantan je la.
Johor aku tak nak balik...
Selagi belum terubat hati ini, selagi tu aku akan jauhkan diri.

Anyway, nobody misses me pun... :(((((((((


No comments:

Post a Comment