Monday, August 27, 2012

FINANCIALLY TROUBLED COLLEAGUE

Dia start masuk kerja bulan April 2012, so kira baru 4-5 bulan kerja. Dia Project Manager di tempat kerja aku sekarang ni. Kerja tak lah mudah, banyak bende nak kene pikir, banyak bende nak kene settle. Semua kene organize. 

Selama aku ada kat sini, aku selalu guide dia, bagi dia idea cane nak buat.

Orangnya memang ok, secara lahiriah nye, nampak macam warak, ber"goatie" dan nampak gaya macam orang alim dan berumur padahal dia jauh lagi muda dari aku. Dia panggil aku KAK LIA.

Mula-mula kerja dulu, dia dihantar ke Klang workshop, dia di hantar sana untuk familairize dengan system dan cara kerja kami. More or less macam on-job-training macam tu.
Dua minggu atau tinga minggu lamanya.

Dalam masa tu juga, kami dapat order dari Flexsys untuk fabricate tangki sebanyak 7 biji. Mata bulat semua orang, order close to 2.5 milliom ringgit. semua happy. semua senyum.

Tup-tup, kene buat kick-off meeting kat Singapore sebab consultant untuk Flexsys memang kat Singapore. Consultant nak ajak meeting di Singapore. Maka terpaksalah project team ni pergi. Dia tak boleh pergi. HR cerita panjang lah dengan aku kenapa dia tak boleh pergi. Rupa-rupanya hutang PTPTN tak bayar. So passport International tak leh buat, katanya...
Aku geleng kepala, dalam hati, itu masalah peribadi, kenapa tak settle? 
So dia memang tak pergi. Yang pergi ke Singapore adalah engineer kami dan project team yang lain.

Setibanya dia ke office di kemaman, dalam 2-3 hari lepas tu, dia cerita kat aku pasal hutang PTPTN dia tu lah. Aku bagi nasihat selamba - "you kene settle hal peribadi you, jangan sampai melibatkan kerja you...pandai-pandai lah you settle..."
Aku pelik kenapa tetiba nak cerita kat aku, padahal bende tu amat sensitif bagi seorang lelaki, tapi dia cerita jugak. Last-last, betul tekaan aku, dia nak pinjam duit.
Aku tanya dia nak buat apa, dia kata hutang PTPTN dia sangkut sebanyak RM5000, kalau dia boleh settle hutang dia yang tu, dia boleh bebas buat loan. Dia mintak aku tolong. Aku tercengang. Ha? baru je keje, aku baru kenal dia, dah mula pinjam duit? cane ni? aku terdiam. Aku cuma cakap -"tak pe la, nanti akak try bincang-bincang dengan hubby tengok banyak mana boleh tolong." 
Aku buat senyap je pasal issue tu, tak mention langsung, dan dia pun tak tanya.

Seminggu sebelum hari raya 19-20 Ogos hari tu, dia masuk bilik aku, bagi tahu dia ada hal penting nak cakap dengan aku. Aku ingatkan pasal kerja, aku pun pergilah.
Tengok-tengok dia bercerita pasal duit lagi. Kali ni dia cakap dia segan dengan engineer dia, sebab kalau pergi KL meeting, asyik nak kene naik kereta engineer dia aje, sebab kereta dia sungguh teruk keadaanya. Kancil dan sudah tua. Banyak problem, katanya.
Dia cakap dia nak beli second hand Honda Accord. Dia nak pinjam duit lagi dari aku.
Aku pun nasihat la, jangan cari pasal nak beli kereta second hand. Nanti banyak rosak, warranty tak de, lagi banyak duit keluar. Beli baru terus. Aku tak tahu lah apa yang masuk dalam kepala dia.

Pada hari raya kedua atau ketiga, dia call aku beberapa kali, tapi aku busy gila, aku tak angkat. Tengok-tengok dia ada sms aku, bagi tahu yang duit raya untuk aku, liza dan mokteh dah hilang. Dia kata dia simpan di rumah dan dengan duit dia sekali lesap.
Aku tak tahu samada nak percaya atau tak, tapi honestly, aku macam ragu-ragu dengan dia. Aku rasa, dia memang nak pakai duit tu dulu dan nak delay bayar, so dia bagi alasan lah yang duit tu dah hilang. Dia seolah-olah nak suruh aku cakap dengan liza dan mokteh,tapi aku bagi tahu dia, cakap sendiri lah, elok-elok. Rasa diaorang boleh terima kot. Tapi aku memang syak dia ni tak jujur dah.

Hari ni, 27 Ogos 2012, kami ada internal meeting. Bincang pasal project, pasal issue-issue workshop. Tup-tup dia mention pasal scrap carbon steel dengan stainless steel kami. Aku cepat-cepat jawap - "pasal scrap ni, very sensitive issue, apa-apa scrap sekalipun, belongs to MMC, you kene refer pada account department before you do anything, they will decide what to do. Scrap kita akan simpan".

Aku, Liza dengan Ayapa mula la rasa resah sebab mamat ni nampak macam bakal akan jadi trouble kalau tak di pantau. Dia sebagai ketua, sepatutnya dia kene tunjukkan teladan yang elok pada engineer dan colleagues yang lain, barulah mereka respect.

Hai pening..... dah lah minggu ni aku last kerja kat sini, macam2 plak aku dapat tengok...risau plak rasa tinggalkan mereka-mereka ni.... Liza dan ayapa pun rasa macam aku jugak... 

WE DONT TRUST HIM!!



No comments:

Post a Comment